UWAGA KANDYDACI NA STUDIA!

Zachęcamy wszystkich kandydatów na studia na specjalności prowadzone przez Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych do zapoznania się z informacjami dotyczącymi rekrutacji na nasze studia. Rekrutacja na specjalności kierunku filologia angielska prowadzone przez IKiLA prowadzona jest drogą elektroniczną na takich samych zasadach jak na inne kierunki i specjalności oferowane przez Uniwersytet Śląski. Szczegółowe informacje na temat procesu rekrutacji można znaleźć na stronach Uniwersytetu Śląskiego.

Writing Centre Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Z radością informujemy, że Writing Centre działające przy Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych wznowiło swoją działalność w roku akademickim 2016/2017. Ta nowoczesna oferta pomocy dydaktycznej skierowana jest do wszystkich studentów chcących uzyskać wsparcie przy pisaniu esejów akademickich, pisaniu twórczym, czy też udoskonalić swój warsztat pisania w języku angielskim. Po więcej informacji zapraszamy na stronę Writing Centre (http://writingcentre.us.edu.pl/).

Serdecznie witamy na nowej stronie WWW Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych!

Dotychczasowi studenci zauważą z pewnością olbrzymią liczbę zmian, które dyrekcja Instytutu zdecydowała się wprowadzić na stronie Instytutu, aby usprawnić komunikację ze studentami oraz ułatwić publikację informacji dotyczących wydarzeń naukowych, dydaktycznych oraz kulturalnych odbywających się w Instytucie. Mając nadzieję, że nowa forma strony zyska akceptację studentów, prosimy również o wyrozumiałość w pierwszych miesiącach działania nowej strony, podczas których pracownicy Instytutu oraz redaktorzy serwisu WWW uzupełniać ją będą o możliwie aktualne informacje.

Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych to nie tylko prężna, nowoczesna – również pod względem infrastruktury – i energicznie rozwijająca się jednostka uniwersytecka, ale przede wszystkim wyjątkowe środowisko akademickie, w którym panuje szczególnie sprzyjający mikroklimat dla prowadzenia badań naukowych jak i realizacji zadań dydaktycznych. Większość kursów („przedmiotów"), jakie oferujemy studentom opiera się na prowadzonych przez pracowników Instytutu badaniach, co oznacza, iż studenci mają żywy kontakt z naukowcami na bieżąco śledzącymi najnowsze osiągnięcia w interesujących ich dyscyplinach naukowych.


  • 43. Olimpiada Języka Angielskiego

    43. Olimpiada Języka Angielskiego

    Okręg Śląski:
    Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych oraz Instytut Języka Angielskiego
    Wydział Filologiczny
    41-205 Sosnowiec
    ul. Gen. Grota-Roweckiego 5, pokój 4.55

    Kontakt:
    mgr Bożena Czwiertnia-Leszkiewicz
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
    tel. 32/ 36 40 892
    www.ija.us.edu.pl
    www.ikila.us.edu.pl
    www.wsjo.pl

    II etap Okręg Śląski (informacje będą Państwu podawane sukcesywnie)

    część pisemna: 07 stycznia 2019, godz. 12

    część ustna: pomiędzy 14 a 30 stycznia 2019 (termin zostanie podany)

    Organizacja zawodów

    1. Wstępny etap Olimpiady

    Nauczyciele zapoznają uczniów z założeniami Olimpiady, omawiają tematykę i terminarz zawodów – corocznie podany w „Wytycznych” do kolejnej Olimpiady Języka Angielskiego. „Wytyczne” opracowuje Komitet Główny i przesyła szkołom za pośrednictwem Kuratoriów Oświaty i Wychowania. „Wytyczne” zamieszczane są również na stronie internetowej Komitetu Głównego Olimpiady Języka Angielskiego:

    www.oja.wsjo.pl

    Terminy poszczególnych etapów olimpiady uzgadniane są w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

    Następnie nauczyciele wspólnie z kandydatami ustalają plan pracy i zgłaszają akces zawodników do Komitetu Okręgowego .

    2. Zawody I stopnia

    I etap Olimpiady przygotowują i koordynują Komitety Okręgowe. Ilość uczestników I etapu jest nieograniczona i swój akces do udziału w zawodach może zgłosić każdy uczeń .

    Zawody polegają na wykonaniu przez ucznia pracy pisemnej (testu), która poprawiona i oceniona przez nauczyciela w/g klucza dostarczonego wraz z testem przez Komitet Główny zostaje przesłana do Komitetu Okręgowego. Zakwalifikowanie uczestnika do udziału w zawodach wyższego stopnia następuje po uzyskaniu ustalonego przez Komitet Główny minimum punktów. W przypadku kwalifikacji do zawodów II stopnia uczniowie muszą uzyskać co najmniej 60 % punktów testu I etapu. W zależności od poziomu uczestników, próg procentowy może ulec podwyższeniu. Po otrzymaniu wyników, Komitet Główny ustala listę zawodników dopuszczonych do zawodów II stopnia. Następnie Komitety Okręgowe zawiadamiają uczniów za pośrednictwem szkoły o miejscu i czasie zawodów okręgowych. Wszystkie testy Olimpiady będą opierały się na programie nauczania języka angielskiego w szkole średniej.

    3. Zawody II stopnia

    II etap Olimpiady organizują Komitety Okręgowe. Zawody te składają się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Pisemna część zawodów polega na wykonaniu przez zawodników pracy pisemnej (testu). Częścią testu pisemnego będzie komponent kulturowy, który w większym zakresie zostanie włączony do egzaminu ustnego.

    W eliminacjach ustnych II stopnia Olimpiady bierze udział tylko ta grupa uczestników, która została zakwalifikowana do nich po zawodach pisemnych (uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej 55 % punktów w teście pisemnym).

    Egzamin ustny będzie miał na celu sprawdzenie umiejętności prowadzenia rozmowy w języku angielskim, a także sprawdzenia podstawowych wiadomości z zakresu historii, geografii i literatury Wielkiej Brytanii i USA.

    Do zawodów III stopnia kwalifikują się uczniowie, którzy uzyskali co najmniej 80 % punktów możliwych do zdobycia w etapie II ale nie mniej niż 55 osób.

    O zakwalifikowaniu do udziału w zawodach III stopnia zawiadamia Komitet Główny, podając jednocześnie miejsce i termin zawodów.

    Uczniowie powołani do zawodów II i III stopnia są zwolnieni z zajęć szkolnych na czas niezbędny do udziału w zawodach, a także otrzymują zwrot kosztów podróży z miejsca zamieszkania do miejsca zawodów i z powrotem oraz bezpłatne zakwaterowanie i wyżywienie.

    4. Zawody III stopnia

    III etap Olimpiady organizuje Komitet Główny. Zawody III stopnia składają się z dwóch części:

    a) egzaminu pisemnego, który polega na wykonaniu przez uczniów testów gramatycznych, słownikowych, testów na rozumienie języka mówionego, etc.

    b) egzaminu ustnego, który polegać będzie na sprawdzeniu umiejętności prowadzenia swobodnej rozmowy w języku angielskim, a także na wykazaniu się pewnym zasobem wiedzy z zakresu historii, geografii, kultury, literatury i bieżących spraw politycznych itd., dotyczących głównie Wielkiej Brytanii i USA, ale także innych państw angielskiego obszaru językowego.

    Uchwałą Komitetu Głównego 20 uczestników, którzy uzyskali najlepsze wyniki otrzymuje tytuł i uprawnienia laureatów olimpiady, pozostali to finaliści.

    5. Ocena egzaminu ustnego na II i III etapie

    Skala ocen na egzaminie ustnym jest dziesięciostopniowa. Ponadto osobno ocenia się praktyczną wiedzę językową a osobno wiedzę z zagadnień kulturowo-literackich. Uzyskanie oceny negatywnej czy to za komponent językowy czy to za wiadomości ogólne (kultura, geografia, polityka, literatura) dyskwalifikuje zawodnika i odsuwa go od uczestnictwa w dalszych etapach Olimpiady. W wypadku wyraźnej różnicy między wynikiem egzaminu II i III stopnia Komitet Główny ma prawo dyskwalifikacji.

    Terminarz
    1. Zawody I stopnia – szkolne
    • Do dnia 20 października 2018 r. nauczyciele dokonują zgłoszenia szkoły wypełniając formularz zgłoszenia w internecie (wzór zgłoszenia oraz formularz internetowy dostępne będą na stronie www.oja.wsjo.pl od dnia 28 września 2018).
    • Zgłoszenie zawierać powinno:
    1. pełną nazwę i adres szkoły wraz z numerem telefonu
    2. imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego w szkole zawody I stopnia
    3. numer telefonu oraz adres e-mail na jaki można kontaktować się z nauczycielem prowadzącym zawody szkolne
    4. adres e-mail na jaki Komitet Główny prześle test z kluczem. Musi to być służbowy adres dyrektora szkoły lub oficjalny adres szkoły obsługiwany przez dyrekcję lub osoby przez nią upoważnione.
    5. ilość uczniów, którzy zadeklarowali udział w zawodach
    W dniach od 3 do 8 listopada 2018 roku Komitet Główny prześle na podany adres e-mail
    test w postaci pliku PDF (do powielenia). Klucz dostępny będzie na stronie internetowej www.oja.wsjo.pl od 14 listopada 2018 r.
    • 12 listopada 2018 r. o godz. 9.00 uczniowie piszą pracę pisemną (test)
    Na rozwiązanie pracy należy przeznaczyć 60 min.
    • Do dnia 23 listopada 2018 r. nauczyciele przesyłają sprawdzone przez siebie prace, które uzyskały co najmniej 30 punktów, do właściwego KOMITETU OKRĘGOWEGO wraz z protokołem egzaminu celem weryfikacji.
    Do dnia 14 grudnia 2018- roku, na stronie WWW Olimpiady, zostanie ogłoszona decyzja Komitetu Głównego o ilości punktów dopuszczających ucznia do etapu okręgowego olimpiady.
    2. Zawody II stopnia – okręgowe
    Testy II etapu zostaną przesłane przez Komitet Główny poszczególnym Komitetom Okręgowym za pomocą poczty elektronicznej
    • do dnia 20 grudnia 2018 roku Komitety Okręgowe zawiadamiają uczestników o dopuszczeniu do zawodów II stopnia oraz o dokładnej organizacji tych zawodów.
    • w dniu 07 stycznia 2019 roku odbędzie się część pisemna zawodów II stopnia. Uczniowie dopuszczeni do części ustnej będą zdawali w poszczególnych okręgach w terminie od 11 do 31 stycznia 2019 roku. O zakwalifikowaniu, miejscu i terminie egzaminu ustnego uczniowie zostaną poinformowani przez poszczególne Komitety Okręgowe.
    3. Zawody III stopnia – ogólnopolskie
    • do dnia 7 marca 2019 roku Komitet Główny zawiadamia uczestników dopuszczonych do zawodów III stopnia o dopuszczeniu oraz miejscu i terminie zawodów,
    • zawody centralne odbędą się w dniach 15-16 kwietnia 2019 r.

    Informacja o testach

    Stosowane przez Olimpiadę testy pisemne oceniają znajomość języka pod względem poprawności formalnej. Sprawność komunikatywna kandydatów jest jednym z elementów oceny na egzaminie ustnym w II i III etapie. Używanie testów poprawności formalnej, a nie testów komunikatywnych, wynika z samej istoty olimpiady językowej – stanowi ją współzawodnictwo, którego celem jest wyłonienie grupy najlepszych i uszeregowanie ich w kolejności miejsc. Dodatkowym argumentem na rzecz stosowania testów poprawności są kryteria praktyczności i rzetelności oceny testu – w porównaniu z testami komunikatywnymi, testy formalne są bardziej praktyczne i znacznie łatwiejsze do rzetelnej oceny.

    Na etapie szkolnym test składa się z 60 punktów, podzielonych po połowie między gramatykę i słownictwo. Od lat wykorzystuje się w nim standardowe techniki używane w testach szkolnych: transformacja i parafraza zdań lub fraz, wstawianie, wielokrotny wybór i tłumaczenie. Wobec stale rosnącej liczby uczestników, konkurencja na tym etapie jest bardzo silna co oznacza, iż nawet dobry uczeń może mieć kłopoty z awansem.

    Test II etapu jest zbliżony, pod względem trudności, do wymagań jakie stawiane są kandydatom na studia na filologię angielską. Kandydaci rozwiązują dwa testy gramatyczne (wielokrotnego wyboru i tłumaczeniowy), test słownictwa (wstawianie słów w luki), test czytania oraz globalny test luk (cloze test). Ostatnim składnikiem zestawu jest test wiadomości kulturowych (wielokrotny wybór), który dzieli się na część amerykańską i brytyjską.

    Zestaw finałowy składa się z testu rozumienia ze słuchu, gramatycznego testu tłumaczeniowego, testu słownictwa, testu czytania oraz testu luk. Oczywiście poziom trudności testu znacznie przewyższa poziom wymagań przy rekrutacji na studia filologiczne.

    ORGANIZATOR GŁÓWNY w Poznaniu

    www.wsjo.pl

    Kierownik Organizacyjny Olimpiady Języka Angielskiego

    Pani Danuta Trawczyńska

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

    (W sprawach technicznych można również kontaktować się pod nr 660 543 502 wtorki 11.00-13.00, czwartki 11.00 – 15.00, piątki 11.00 – 13.00).

  • Wizyta Konsula USA P. Bryanta Whitfielda w IKiLA

    Informujemy, że dnia 20 listopada 2018 r Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych odwiedzi Konsul USA. Pan Bryant Whitfield spotka się ze studentami specjalności Amerykanistyka dla stosunków międzykultorowych i dyplomacji  o godzinie 14:30, w sali 1.49. Temat spotkania: DYPLOMACJA. Zapraszamy również innych studentów z IKILA i IJA zainteresowanych tym tematem! Prosimy o przybycie najpóźniej do godz. 14:20.

     

  • Zaproszenie na spotkanie otwarte: Thomas Merton. Życie z mądrością

    W dniu 8 grudnia 2018 roku w Centrum Kultury i Sztuki „Dwór Kossaków” w Górkach Wielkich (ul. Stary Dwór 4) odbędzie się całodniowe spotkanie Thomas Merton. Życie z mądrością, organizowane w ramach światowych obchodów 50. rocznicy śmierci Thomasa Mertona, amerykańskiego mnicha, pisarza, poety, odnowiciela życia monastycznego, uczestnika dialogu międzyreligijnego, działacza na rzecz pokoju i sprawiedliwości społecznej. Wykład inauguracyjny wygłosi prof. dr hab. Stanisław Obirek, teolog, historyk i antropolog kultury z Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego.

  • Praktyki studenckie w konsulacie generalnym RP w Toronto

    Informujemy,  iż studenci IKiLA  mają możliwość odbycia praktyk studenckich w Konsulacie Generalnym RP w Toronto, zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych (opis poniżej),  ale na specjalnie wynegocjowanych warunkach - zakwaterowanie na terenie  konsulatu – bezpłatnie na okres od jednego do trzech miesięcy.  Praktyki mogą być odbywane przez maksymalnie dwie osoby w tym samym czasie.

    http://www.toronto.msz.gov.pl/pl/

  • Dr Karolina Lebek i dr Marta Mamet-Michalkiewicz wśród Tutorów programu "Uniwersytet Najlepszych"

    Z przyjemnością informujemy  że w ramach najnowszego programu UŚ: „Uniwersytet Najlepszych” - do grona Tutorów zostały zaproszone dwie osoby z Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych: dr Karolina Lebek i dr Marta Mamet-Michalkiewicz.

    Więcej informacji o programie znajdą Państwo w poniższym linku: https://www.us.edu.pl/inauguracja-programu-uniwersytet-najlepszych

     

Konferencje IKiLA

  • Castaways. Discourses of Mastery and Alienation. 23-25 September 2019, Katowice

    University of Silesia in Katowice
    Faculty of Philology
    Institute of English Cultures and Literatures

    International Conference
    23-25 September 2019, Katowice (Poland)
    Castaways. Discourses of Mastery and Alienation

    CALL FOR PAPERS:

    To celebrate the tercentenary of Daniel Defoe’s Robinson Crusoe, we invite propositions for cultural and literary reconsiderations of the themes set forth by the novel which, in a number of ways, both influenced and distorted Western perspectives on the issues of colonization, cultural encounters, environment, empowerment, and lack thereof. More specifically, we propose a rethinking of the theme of the castaway and of, related to it, ideas of alienation and mastery. Defoe’s novel may be a starting point for such considerations, but we also invite proposals that seek to explore the conference’s issues across time from a wide array of perspectives: literary, cultural, sociological and historical. Likewise, the conference opens its space to the approaches `ranging from those exploring cultural and literary perspectives of the past as well as those exploring the issues in contemporary texts and contexts. These may include:

  • Humor Research Project Conference
    Humor Research Project Conference

    NEOlinguists – the PhD candidate association is pleased to announce that the Humor Research Project conference will be held on April 4-5, 2019 in Sosnowiec under the patronage of the Institute of English, the Institute of English Cultures and Literatures, and the Institute of Romance Languages and Translation Studies of the University of Silesia.

    The purpose of the conference is to create a forum for discussions on the perception of humour through various paradigms. We hope that Humor Research Project will become a chance to explore humour in its interdisciplinarity and universality, as well as will make it possible to encourage debate on the place of humour in language, culture, and academic research. Thus, we would like to invite researchers who are interested in the topic to attend this event devoted to language and humor, which will cover both linguistic and (cross-)cultural perspectives, as well as literary and translation studies so as to provide important insights into language for humorous purposes.

  • Emotions: The Engines of History
    Emotions: The Engines of History

    The Institute of English Cultures and Literatures and H/Story Research Circle invite all to participate in the international conference

    EMOTIONS: THE ENGINES OF HISTORY

    https://enginesofhistory.wordpress.com

    Sosnowiec, Poland, Nov. 23rd-24th 2018

    Please note that the deadline for submissions has been extended to June 15.

    CALL FOR PAPERS

    The etymology of the word “emotion,” whose first use dates back to the sixteenth century, betrays the multiplicity of its meanings. Derived from the Middle French emouvoir (to stir up), it traces its origins back to the Latin emovēre (to remove or displace), which in turn comes from the Latin movēre (to move). The notion of movement, then, or a change of state, has always accompanied the way people conceptualise emotions. History is, similarly, a record of movement, fluidity, and volatility, and this approach is increasingly being extended to the study of humanity’s past, with emotion studies bringing increased sensitivity to historical, literary and cultural enquiries. Approaching emotions as “engines,” that is catalysts of past events and processes is, however, fraught with challenges. It is largely due to the fact that the roles of irrationality and emotionality as motivating elements in history and its narratives are not easy to determine and often elude scientific study due to their intimate and highly personal nature. Likewise the very thought that historical decisions affecting the lives of many might have been made under the capricious influence of somebody else’s emotional state fills us with dread. And yet, we suspect or perhaps even know that many events of both distant and not so distant past have been dictated by emotional disposition and moods of those who made them. If fear, hatred, desire, disgust, pity, envy, love and shame affect our individual choices, they might as well influence the decisions whose consequences go beyond one’s singular or communal experience. From the Ides of March, through the separation of the Church of England from Rome, to the role of the social media in the most recent presidential elections in the USA, emotions have shaped and influenced historic events giving rise to groundbreaking social and political changes.

...pozostałe konferencje IKiLA

Najnowsze publikacje IKiLA

  • Zaproszenia do nadsyłania tekstów

    • (In)fidelity in Translation: Translation in Culture, vol. 2
      Since the cultural turn in Translation Studies, formulated by Susan Bassnett and André Lefevere (Translation, History and Culture, 1990), we have witnessed a flourishing of interest in the area of translation perceived as cultural phenomenon, a mediator between the Same – the source language/culture and the Other – the target…
Pozostałe zaproszenia
  • Oferta dla szkół

    • Dzień otwarty Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych - 10 kwietnia 2018 r.
      We wtorek 10 kwietnia 2018 roku  odbędzie się w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych Dzień Otwarty adresowany do uczniów i nauczycieli szkół śednich naszego regionu, którzy będą mogli uczestniczyć w wybranych zajęciach i wykładach. W programie przewidziano wykłady specjalne, w tym wykład znanej pisarki Sarah LeFanu oraz warsztaty pisania na…
    • Dzień Otwarty Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych - 23 marca 2017 roku
      W czwartek 23 marca 2017 roku  odbędzie się w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych Dzień Otwarty adresowany do uczniów i nauczycieli szkół śednich naszego regionu,  którzy będą mogli uczestniczyć w wybranych zajęciach i wykładach. Oprócz zajęć przewidzianych tego dnia w rozkładzie zajęć zaplanowano również dwa specjalne wykłady (dr. hab. Rafała…
    • Dzień Otwarty 16 marca 2016 r.
      Informujemy, że w dniu 16 marca odbędzie się Dzień Otwarty Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych. Poniżej zamieszczamy Program Dnia Otwartego. Zainteresowanych uczestnictwem w zajęciach prosimy o kontakt z dr Martą Mamet-Michalkiewicz, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Program Dnia Otwartego 2016
Pozostałe wydarzenia dla szkół

logo ikila blue small

 

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
ul. Gen. S. Grota-Roweckiego 5
41-205 Sosnowiec